De taal- en rekenlessen van hun eigen groep 8-juf vinden ze dodelijk saai. Nee, geef deze masterclass-leerlingen op het Corderius College in Amersfoort maar Chinees, wiskunde en design & innovation.
Soms staat de juf iets uit te leggen en valt ze bijna in slaap. De 11-jarige Merel – vrij lang, paardenstaart met kleine krulletjes, blokjesbeugel, spijkerbroek, gympen, goedgebekt – windt er geen doekjes om. ,,Jij laatst met taal. Toen zei je gewoon dat je dat écht niet ging doen”, lacht haar vriendin Anouk (11, blond, beugelbekkie, glittertruitje, broek met zwart-witte panterprint, gympen). ,,Nee”, beaamt Merel schouderophalend. ,,We hoeven niet alles mee te doen, maar moeten wel bij de instructie blijven zitten. Maar die duurt soms zó lang.”
En dus zijn deze meiden blij dat ze elke week een keer naar het Corderius College in Amersfoort mogen. De grote middelbare school, waar ze geen saaie vakken krijgen, maar mogen proeven aan Chinees, wiskunde en design & innovation. ,,Soms zit ik in de klas en denk ik: ooooh, was ik maar weer bij de masterclass.”
Giebelend duiken de meiden weer achter hun computer. Deze negen weken volgen ze design & innovatie, een vak dat op het Corderius eigenlijk aan mavoleerlingen wordt gegeven. De groep 8’ers leren de basisprincipes van allerlei computerprogramma’s, waarin ze bijvoorbeeld zelf logo’s kunnen maken of foto’s kunnen bewerken. ,,Ze denken vaak heel wat te kunnen, maar dat valt best nog tegen”, zegt Wouter van Gorkum, die eigenlijk leraar biologie is, maar in de masterclass dit vak geeft. ,,Meester, kunt u me helpen. De computer start niet op.” Een leerling springt op en roept hem. ,,Zo grappig, ze noemen me allemaal meester, maar verder merk je eigenlijk niet dat het basisschoolleerlingen zijn.”
Op het Corderius zijn wekelijks 174 groep 8-leerlingen te vinden, verdeeld over zes klassen. Eigenlijk zijn het er te veel, vindt coördinator Ad de Zeeuw, maar het kwam zo uit. ,,Als we willen, kunnen we wel acht klassen maken.”
Tientallen basisscholen vanuit de omgeving kunnen hun slimste leerlingen voor de masterclasses aanmelden. Omdat de vraag zo groot is, werkt de middelbare school met een vooraanmelding. In eerste instantie hadden zich 220 leerlingen aangemeld. ,,Maar toen hebben we tegen de scholen gezegd hoeveel kinderen ze maximaal mogen sturen. De groep 8-leraren weten het beste welke leerlingen de lessen aankunnen”, verklaart De Zeeuw.
Want de masterclasses zijn niet zomaar een wekelijks uitje. De leerlingen moeten werken. Ze krijgen ook huiswerk mee, al is dat facultatief. De Zeeuw: ,,Leerlingen kunnen tegenwoordig veel aan. Ze beginnen al in groep 2 met lezen, krijgen veel bagage mee. Ouders vinden het ook prachtig dat hun kinderen al naar het voortgezet onderwijs mogen. Er vallen in de masterclasses nauwelijks leerlingen uit.”
Tijdens de lessen doen ze écht hun best, blij met de uitdaging die ze krijgen. ,,Ja, daarom zit ik hier. Ik had meer ‘ver-rij-king’ nodig – zoals mijn ouders het altijd noemen”, vertelt Merel. En thuis gaat deze jongedame lekker door. ,,Code.org kun je thuis ook doen. Dat is een soort spelletje. Je kunt je fantasie de vrije loop laten”, zegt ze nuchter.
En zo bloeien groep 8’ers in een paar weken op. Ze komen als grijze muisjes – stil en verlegen – binnen, maar lopen binnen twee weken als echte brugklassers door de gangen van het Corderius. Dat laten ze ook de andere Corderius-gangers geloven.
Merel lachend: ,,Ik hoorde laatst iemand zeggen: Écht, die brugklassers worden steeds kleiner. Ik heb maar niets gezegd.”