Corderius College

Sportfolio-app

21 juni 2018

‘Met de sportfolio-app houden leerlingen zelf hun prestaties bij gym bij’

Met een mobieltje in de gymles? Ja, graag! Gymdocent Sjors Elsinghorst van het Corderius College bedacht de sportfolio-app.

,,Dames 2 kilo, mannen 3 kilo”, schalt de stem van Sjors Elsinghorst over het sportveld van AFC Quick en hij wijst op gele en blauwe kogels. Op het programma van de 4 havoklas staat op deze maandag kogelstoten genoteerd, maar een doorsneegymles wordt het zeker niet. De leerlingen hebben hun mobieltjes meegenomen om hun sportprestaties te filmen. En daarna zélf te beoordelen.

Als Jurren Doppenberg (16) zijn gsm op het statief heeft gemonteerd, is het aan klasgenoot Mart Hanemaaijer (15) om met de kogel te stoten. Met de uitleg van de gymdocent in zijn achterhoofd, probeert hij een zo groot mogelijke afstand te overbruggen. Het filmpje brengt haarfijn in beeld hoe Mart het eraf brengt. Op een formulier vult hij zijn prestatie in. ,,Het valt me nog niet tegen. Met 6,25 meter heb ik drie sterren behaald. Als ik op het beoordelingsformulier kijk, zit ik met de techniek ook redelijk goed.”

A4’tje

De leerlingen zitten nu nog met een A4’tje op schoot hun allereerste worp ooit te beoordelen. De zogenaamde nulmeting. Per 1 september worden de gymresultaten bijgehouden in een sportfolioapp. Aan het hulpmiddel werkte Elsinghorst drie jaar met als doel het aantrekkelijker maken van de gymlessen op scholen. En de beoordeling van de prestaties eerlijker te laten verlopen.

,,Gymdocenten lopen allemaal tegen hetzelfde probleem aan. Welk cijfer hang je aan de resultaten van een leerling? Krijgt degene die het hardste loopt, ook het hoogste cijfer? En hoe houd je rekening met iemands achtergrond? Je hebt sportieve leerlingen die makkelijk bewegen, en scholieren die thuis vooral op de bank zitten. Niet eerlijk om die langs dezelfde lat te leggen”, vindt Elsinghorst.

Enthousiast

Op studiedagen voor docenten lichamelijke opvoeding, werd zijn idee voor de sportfolioapp enthousiast ontvangen. ,,Met de app houden leerlingen zelf hun prestaties bij. Ze geven zelf hun beginniveau aan met behulp van criteria uit de app en na een aantal weken filmen ze opnieuw hoe ze ervoor staan. Het mooie is dat je daarmee dus het proces kunt beoordelen.”

Behalve de progressie in sportonderdelen kunnen de gymleerlingen met behulp van de app ook hun sociale vaardigheden bijhouden en hun inzet beoordelen. Want ook dát is een belangrijk onderdeel van lichamelijke opvoeding.

,,Leerlingen beseffen het zelf misschien niet, maar als gymdocent zijn wij ook een beetje de ogen en oren van de mentor. Tijdens docentenvergaderingen wordt ons nooit gevraagd naar de prestatie van leerlingen in de gymles. Wel naar hoe iemand zich gedraagt buiten de schoolbanken. En hoe iemand reageert na het verliezen van een wedstrijdje voetbal.”

Morgen wordt de sportfolioapp gepresenteerd op de landelijke studiedag voor bewegingsonderwijs van de KVLO, de bond voor docenten lichamelijke opvoeding.

Ruim 300 gymleraren kunnen dan kennismaken met de vinding van Elsinghorst, die hij samen met Jeffry Roest ontwikkelde. Elsinghorst de inhoud, Roest de techniek achter de app.

Aan de slag

Het Corderius College, Het Amadeus Lyceum in Vleuten en het Lek en Linge College in Culemburg gaan in september met de app aan de slag.

 

Bron: adamersfoort.nl, Iris van den Boom

 

Nieuws