Corderius College

Digitale Educatie Hackathons

19 november 2020

Bron: AD Amersfoort

Auteur: Istvan Kövi

 

Brugklassers van het Corderius College in Amersfoort doen met duizenden deelnemers wereldwijd aan een digitaal onderwijsproject mee om het klimaat te veranderen naar een CO2-vrije wereld. ,,Het is ontroerend te zien hoe hard ze werken; ze weten dat dit betekenis heeft.”

 

Duurzaamheidsproject Corderius rond Leaphy robots. © Cees Wouda

Ze sloegen zelfs de pauze over, zegt biologie-docent Olivier van Beekum. Onvermoeibaar werkten zijn 24 leerlingen twee lange dagen aan de opdracht om hun onderwijsrobotje Leaphy zo circulair en ‘schoon’ mogelijk te produceren.

TechnoTrend

De brugklas van het CorderiusCollege neemt zo deel aan een van de wereldwijde Digitale Educatie Hackathons, waarbij leerlingen of studenten in korte tijd vraagstukken over bijvoorbeeld klimaatverandering aanpakken. De Utrechtse stichting TechnoTrend verzorgt drie van die hackathons in Nederland, waarvoor het subsidie en steun krijgt van de Europese Unie, met als doel ‘innovatiekracht’ en klimaatbewustzijn onder scholieren in het voortgezet onderwijs te vergroten.

Robotje Leaphy, Engels voor blaadje waarnaar hij is gevormd, werd in 2016 op het Corderius ontworpen om leerlingen enthousiast te maken voor elektrotechniek, en is een doorslaand succes. Leaphy kan met hulp van sensoren die worden aangestuurd door op school geprogrammeerde software, zelf rijden en met zijn ‘ogen en oren’ de weg zoeken, waarbij hij objecten ontwijkt en op licht en geluid reageert. Leaphy wordt al op meer dan honderd scholen in het land gebruikt om leerlingen kennis te laten maken met elektrotechniek. Docent Van Beekum was bij het ontwerp betrokken: ,,We hebben de naam vastgelegd en een stichting opgericht.”

Voor het internationale onderwijsproject, dat zijn oorsprong heeft in Finland, onderzochten de brugklassers hoe het robotje kan worden gemaakt zonder het milieu teveel te vervuilen. ,,De ambitie is om de meest duurzame robot te ontwerpen, waarbij alle materialen worden hergebruikt”, zegt Van Beekum. ,,Er zit vervuilend plastic in; hoe kunnen we dat reduceren? De elektronica halen we nu nog uit China; kunnen we de productie naar Nederland brengen? We hebben bij de voorbereiding en deze presentaties al 9 kilo plastic kunnen besparen.”

Jongeren leren na te denken over hun onderwijs, innovatief te werken, en een ondernemende blik te ontwikkelen om in de toekomst economie en maatschappij te veranderen: dat zijn doelen van de onderwijsprojecten van Stichting TechnoTrend en de EU. Daarnaast organiseert TechnoTrend andere programma’s voor het onderwijs in Amersfoort, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam die bijdragen aan beter en digitaler onderwijs. Met de opdrachten ondernemen leerlingen concrete actie tegen de gevolgen van de klimaatverandering.

Verenigde Naties

Het Europese instituut voor klimaatinnovatie (EIT Climate-KIC), dat zich richt op een CO2-vrije wereld, wil jongeren zo betrekken bij het bereiken van de duurzaamheidsdoelen die de Verenigde Naties hebben afgesproken. Behalve scholen worden daarbij ook het bedrijfsleven, de academische wereld en andere instellingen ingezet. De klimaatdoelen van de VN moeten in 2030 zijn bereikt.

Alleen al door de passie en gedrevenheid waarmee de 12-jarige brugklasser Jop de plannen van een van de zes brugklasteams presenteert, verdient hij een extra punt. Voor een groot digitaal scherm, met daarop steekwoorden als recyclen, lanceert hij in een enthousiast betoog de webshop-plannen van zijn clubje waaraan ze twee dagen hebben gewerkt.

,,In de webshop kun je een complete Leaphy-robot, maar ook losse onderdelen bestellen. En je krijgt korting als je plastic doppen inlevert.” Op kritische vragen van leerlingen uit de zaal, hoe Jop en zijn groepje dat gaan organiseren, heeft hij een spontaan antwoord klaar: ,,We doen via de webshop ook bezorging.”

Een ander team beweegt zich op hoog technisch niveau met de presentatie van een testprogramma en determinatietabel voor vervanging of reparatie van robotonderdelen. De leerlingen tonen met hun keurig uitgewerkte tabel op het scherm hoe Leaphy-gebruikers door beantwoording van simpele ja- en nee-vragen kunnen uitsluiten welke onderdelen aan vervanging toe zijn. De jury luistert sprakeloos.

Autobanden

Enkele brugklassers hebben zelfs al bedrijven gebeld om die te interesseren voor hun plan om onderdelen van gerecycled rubber van autobanden te maken, of de verpakkingsindustrie warm te maken voor sponsoring door donatie van dozen voor de Leaphy.

Of ze het niet spannend vonden die bedrijven te bellen, vraagt hun docent: ,,Je hoort wel dat jongeren als jullie hun telefoon zelden gebruiken om te bellen.” Welnee, zegt een van de leerlingen: ,,Ik had wel een eentonig klinkende mevrouw aan de lijn, maar die was heel aardig.”

Van Beekum is onder de indruk van de inzet. ,,Ze worstelen met zo’n testprogramma, maar maken ondanks de vermoeidheid van twee lange dagen werken zelfs prototypes, heel knap. Het is prachtig om te zien met hoeveel ideeën ze komen. Ze staan er open-minded in en komen met oplossingen die volwassenen niet zomaar zien. En ze weten dat er uiteindelijk iets mee wordt gedaan.”

Na de jury-beoordeling maken leerlingen van het CorderiusCollege kans op deelname aan het finaleprogramma van de Hackathons, waar het winnende team 5000 euro krijgt om hun idee te realiseren.

 

Nieuws